Hogyan kezeljük a stresszt...
2015. május 09. 09:00

Hogyan kezeljük a stresszt...
Meglehetősen sokat írok elméletről. Most itt az ideje, hogy előhozakodjak valami gyakorlati módszerrel, ami működik és javít az életminőségen. Egy egyszerű technikát hoztam nektek útravalónak, mégpedig a mentális tréning témájában. 
Profight: Harcművészeti felszerelések széles választéka!

Beszéltem már arról, milyen fontos a teljesítményfokozás szempontjából az egyensúly megtalálása. Ezt segít megkeresni némi önismereti bepillantás által az alábbi módszer, amit Popper Péternek köszönhetek. Nagyra értékeltem az öreget, nagy hatással volt rám. Sajnos már nincs közöttünk. Három félévet hallgathattam nála, valláspszichológia témában. Nemcsak azért,  mert könnyű jegy volt és a pszicho szakon voltak a legjobb csajok... Remek előadó volt és kiváló pedagógus.
 
 
 
E módszerhez csak egy füzetre van szükség és egy nagy adag kitartásra, következetességre. Aki edzésnaplót vezet, annak nem esik majd nehezére. Csak akkor működik, ha rendszeresen vezetjük a feljegyzéseket, csak akkor kerülünk közelebb magukhoz egy kis lépéssel. Akkor lesz eredmény, ha legalább három, de inkább hat hónapig tart a kísérlet. Hatására átértékeljük majd beállítottságunkat, megismerhetjük a tűrésküszöbünket és nagyobb önmérséklethez juthatunk. Tudnunk kell, hogy nem a dolgok, események, körülmények borítanak ki bennünket. Az indulatokat, feszült érzelmeket valójában a dolgokról, eseményekről alkotott gondolataink, a róluk alkotott képzeteink keltik. A dolgok, körülmények alakulása felett nem sok kontrollunk van, ám a gondolataink, képzeteink fölött annál több.
 
 
 
A módszerhez nem kell mást tennünk, mint mindennap a nap végén kicsit visszatekinteni, hogy mely események izgattak fel bennünket aznap. Mi hozott ki a sodrunkból, milyen sérelem ért, mi hozott létre bennünk erős érzelmeket? Ebbe beletartozhat ami örömet okoz, illetve ami bánt. Elég csak címszavakban, rövid mondatokban. Hétvégén olvassuk ezt át az elejétől és húzzuk ki azt a füzetből, ami már közömbössé vált számunkra! Ami továbbra is bosszant, azt hagyjuk érintetlenül... Egy hónap elteltével ismételjük meg az eljárást! Olvassuk ismét végig a hónap érzelmileg fontos eseményeit és húzzuk ki megint azokat, amelyek már nem izgatnak. 
 
A ciklus végeztével végigmegyünk valamennyi feljegyzésen. Ami fél év múltán is erős érzelmi reakciót vált ki belőlünk, az valami fontosat jelez. Gondoljuk át, miért... elképzelhető, hogy önáltatás, hárítás, valami megoldatlanság akadályoz a feldolgozásukban.  
 
Az eredmény a nyugalom. Rájövünk, milyen kevés a valóban fontos esemény, melyek miatt megéri felhúzni magunkat. Eredményesebben tudunk majd különbséget tenni a lényeges és lényegtelen dolgok között. Sőt, esetleg nem csak utólag, hanem már bekövetkezésük pillanatában is. Így talán több érzelmi fellobbanást is megspórolhatunk. Egy mosollyal elintézhetünk olyan szituációt, melyben néhány hónapja még robbantunk volna, hiszen tudjuk, hogy az izgalom néhány nap múltán elenyészik, kialszik - úgyis csak kihúzásra került volna. 
 
 
 
Rá fogunk jönni, hogy sémákban működik a lelki életünk. Közeli képet alkothatunk róla, milyen típusú benyomásokra vagyunk túlérzékenyek, mely hatásokból adódnak a felesleges izgalmaink és mi az, ami valóban fontos számunkra érzelmileg.
 
A cél továbbra is a tudatosan megtisztított életrend!



Galba Zsolt