Ang Lee: Tigris és sárkány
2015. november 10. 18:43

Ang Lee: Tigris és sárkány
A kung-fu filmek népszerűségét igazolja hogy híresebbnél híresebb rendezők napjainking több mint 800 wuxia filmet rendeztek, ám egyikőjüknek sem volt akkora hatása a műfajra mint Ang Lee-nek. Ang kezdetben kisköltségvetésű művészfilmekkel kísérletezett, mint az  Értelem és érzelem (1995) vagy a  A pokol lovasai (1999), az igazi áttörést azonban 2000-ben érte el a Tigris és sárkány című filmével.

Profight: Harcművészeti felszerelések, kiegészítők kedvező áron!

A film az ellenállásról, a kétszínűségről, sorsokról és az igazságról szól, melyet két nő, Su (Michelle Yeoh) és Jen (Zhang Zi-yi) összeszövődő történetén keresztül mutat be. Műfaját tekintve a Tigris és sárkány igazi újítást hozott, hiszen sikeresen ötvözte a keleti, az amerikai és az európai filmek meghatározó tulajdonságait.  

A rendező elmondása szerint régi kung-fu filmeken nevelkedett, amik a hangsúlyt a harcjelenetekre helyezték, elnyomva ezzel a drámaiságot. Ang Lee célja az volt, hogy ez utóbbit visszacsempéssze filmjébe, amely nehéz feladatnak bizonyult a színészek számára - egyszerre kellett hiteles alakítást nyújtaniuk és a harcjelenetekre koncentrálniuk. Ennek a Su-t alakító Michelle Yeoh esett áldozatul, aki keresztszalag-szakadást szenvedett a hajnalig tartó, kimerítő forgatás közben. Három hét kihagyás után, csavarokkal a lábában tért vissza és folytatta a munkát komoly fájdalmai ellenére, mely hatalmas kihívás volt a színésznő számára.

 Jelenet a filmből 
Jelenet a filmből

A Tigris és sárkány tiszteleg az 1966-os klasszikus, a Shaolinok szövetsége előtt is – egyértelmű utalás például a jelenet, ami egy szánalmas öregember teaházában játszódik, az erdő közepén. A legnagyobb hasonlóság, hogy mindkét filmben egy női kardforgató a főszereplő: a Shaolinok szövetségében lenyűgöző alakítást nyújtó Cheng Pei Pei ennek a szerepnek köszönhetően vált a kung-fu filmek koronázatlan királynőjévé. Tökéletes választás volt tehát őt is szerepeltetni a Tigris és sárkányban, ráadásul állítása szerint kifejezetten élvezte, hogy ezúttal a gonosz szerepét kapta.

Két másik klasszikus film, A Touch of Zen (1971), és Ching Siu-tung 1993-as Butterfly and Sword-ja is inspirálta a rendezőt, ez érhető tetten a fák tetején játszódó jelenetben, mely a „ching gong” képességet mutatja be.

A filmet 2001-ben 10 Oscar-díjra jelölték, melyből négyet meg is kapott. Sajnálatos módon a díjátadó ceremónián meg sem említették a harcjelenetek koordinációjáért felelős Yuen Woo-ping-et, akinek pedig nagy szerepe volt a film sikerében.

 

Dr. Craig D. Reid írása