TONY JAA
Ong Bak /
A THAI BOX HARCOSA
LUC BESSON AKCIÓFILMJE
A SÁRKÁNY KÖZBELÉP ÉS A NAGYFŐNÖK NYOMDOKAIN
A főszerepben:
TONY JAA
Rendező-író: Prachya Pinkaew
Producer: LUC BESSON
A filmben felbukkanó harcművészek:
Chatthapong Pantanaunkul
Erik Markus Schuetz
David Ismalone
Nick Kara
Gyártó: Europacorp
Gyártó ország: Thaiföld / Franciaország
Gyártási év: 2004
Nyelv: thai
Játékidő: 108 perc
Magyarországon forgalmazza: BEST INTERNATIONAL (Best Hollywood)
Magyarországi mozipremier: 2005. augusztus 4.
Ebben a lélegzetelállító akciófilmben Tony Jaa, a muay thai harcművész a kétezres évek Bruce Lee-jeként teszi le névjegyét. A sárkány közbelép és A nagyfőnök nyomdokain járó, sodró lendületű kaland akkora hatást gyakorolt Luc Besson író-rendezőre, hogy maga vette kézbe a film nemzetközi forgalmazását.
Muay Thai, azaz fegyvertelen önvédelem. Egy thai faluban egy sötét éjjelen valaki ellopja a helyi Buddha-szobrot, hogy ezzel a kinccsel járjon kedvében a bangkoki maffia kegyetlen vezérének. Ting (Tony Jaa), a falu fiatal harcosa, a félelmetes muay thai bokszbajnok elindul élete nagy kalandjára, a nagyvárosba, hogy halálos könyökcsapásaival és térdrúgásaival visszaszerezze a becses Ong Bak-szobrocskát.
Bármit is gondoltál eddig a harcművészetről, most garantáltan leesik az állad Tony Jaa félelmetes mutatványai láttán.
A FILMRŐL:
A világ filmművészetében minden évtizedben felbukkan egy új, a harcművészetben járatos akcióhős. A hetvenes években Hongkong Bruce Lee-t adta a világnak, a kung-fu hőst, aki még mindig nagy hatást gyakorol a filmiparra. A nyolcvanas években tűnt fel Jackie Chan, aki némi humort vitt a műfajba, és lélegzetelállító kaszkadőrmutatványokkal kápráztatta el a nézőket. Az 1990-es években érkezett Amerikába Jet Li, aki új, akrobatikus mutatványokkal forradalmasította a harcművészeti filmeket.
Most, az új évszázad első évtizedében egy kivételes szupersztár született, a thaiföldi származású Tony Jaa.
Hosszú harc az Ong Bakért
Első menet: Az ötlet
Az Ong Bak ötlete először akkor fogalmazódott meg Prachya Pinkaew-ben, amikor tizenévesen szülőfalujában Phanna Rithikrai főszereplésével készült thai akciófilmeket nézett. Phanna Rithikrai Thaiföld Bruce Lee-jének számított. Prachyát leginkább a Born to Fight nyűgözte le, amelynek Phanna nemcsak főszereplője, hanem rendezője és producere is volt. Phanna filmjeinek különlegessége a verekedési jelenetek valódisága volt, azaz nem alkalmaztak sem speciális effektusokat, sem kameratrükköket. Ez szöges ellentétben állt a sokkal stilizáltabb hongkongi harcművészeti mozikkal, amelyek az idő tájt roppant népszerűek voltak Thaiföldön. Az ifjú Prachya megfogadta, ha filmes lesz, olyan alkotásokat fog készíteni, amelyek legalább olyan nagy hatással lesznek majd a nézőkre, mint a Born To Fight volt őrá.
Prachya később Bangkokba költözött, és filmrendező lett. Amikor sikerült személyesen találkoznia Phannával, kiderült, hogy ugyanarról álmodoznak, azaz a film segítségével nagyobb dicsőséget szeretnének szerezni a thai harcművészeteknek.
- Fiatal korom óta sosem végeztem félmunkát - mesélte Phanna. - A korai filmjeimet én magam finanszíroztam. Amikor a Born To Fight-ot forgattam, még keveset tudtam a filmkészítésről, csak módot akartam találni arra, hogy élettapasztalataimat filmen is megoszthassam másokkal.
Amint Phanna idősebb lett, rájött, hogy új figurát kell kerítenie filmjei akciójeleneteihez, de egyik felfedezettje sem vált be. - Végül már csak egy fiatalember maradt, akit edzettem, de nem igazán reménykedtem benne, hogy filmsztár lehet belőle.
Prachya megkérte Phannát, hogy szervezzen meg egy találkozót egyetlen megmaradt pártfogoltjával, a Tony Jaa nevű fiatalemberrel.
Tonyt Phanna tízéves kora óta tanítgatta a kung fu és a kaszkadőrmesterség alapelemeire, és úgy vélte, megtalálta benne tökéletes filmes alteregóját. Miután Prachya megnézte Tony Jaa-t akció közben, azon gondolkodott, hogyan tudna segíteni bálványának és ifjú pártfogójának abban, hogy érvényre juttathassák képességeiket.
- Négy évig dolgoztam Phannával és Tonyval - nyilatkozta Prachya. - De ez nem csak munka volt, olyanok lettünk, mint egy család. Rájöttem, hogy nem viszonyulhatok úgy az Ong Bakhoz, mint egy egyszerű filmhez. Phanna és Tony számára ez életük álmának beteljesedése volt, én pedig szerettem volna megosztani a közönséggel a bennük rejlő energiát és eltökéltséget.
Második menet: A küzdelem
A forgatás megkezdése előtt Phanna és Tony összehívta kaszkadőrcsapatukat, és fárasztó, de alapos munkával kidolgozták a film akciójeleneteit. - A klasszikus Muay Thai mozdulatok szépségére összpontosítottam - jelentette ki Phanna.
- Hű akartam maradni a harcművészethez, mivel tudtam, hogy ez lehet az első igaz Thai-Box film. Azt akartam, hogy minden ütés és rúgás kristálytisztán látható legyen a közönség számára.
Minden jelenetet videóra vettek, majd megmutatták a rendezőnek, és kikérték a véleményét.
- Előfordult, hogy miután Prachya megnézte azt a jelenetet, amely szerintünk rendben volt, kijelentette, hogy az nem felel meg az elvárásainak - emlékezik vissza Phanna. - Aztán újra felvettük az egészet!
Kollégáival ellentétben Tony nem használ sem huzalokat, sem komputer animációt, hogy fokozza a jelenet hatását.
Minden valódi, amit a filmvásznon látni lehet, ezt bizonyítja, hogy Tony és a kaszkadőrcsapat tele volt horzsolásokkal, égésnyomokkal és sebhelyekkel.
- Minden jelenet arra szolgál, hogy bemutassa a klasszikus Muay Thai különböző mozdulatait - mondja Prachya. - Amikor elképzeltem a filmet, nem jutott eszembe, hogy thai bokszot használjak benne. De amikor elkezdtem dolgozni Phannával és Tonyval, mutattak pár videofelvételt arról, miféle harcra gondoltak. Amikor megláttam ezeket a páratlan Muay Thai mozdulatokat, lenyűgöző hatást gyakoroltak rám, nem is beszélve arról, hogy Tony huzalok és más trükkök nélkül dolgozott. Így tehát ez lett a "stílusa" a film küzdőjeleneteinek.
Prachya a különböző Muay Thai mozdulatokat a filmes alkalmazhatóság szerint csoportosította. - Minden akciónak más a célja - jelentette ki - Néhány ellentámadásra szolgál, mások pedig az első támadást jelentik. Bizonyos műveletek, például a "védekező", a támadó ellen való védekezést fejezik ki. - Ha megnézzük, hogyan tartja Tony az öklét, az eltér a kínai kung-futól - mondja a rendező. - És persze különbözik a nyugati ökölvívástól. Minden ütés alkalmával kinyújtja a karját. Közelről kell nézni a küzdelmet, ha minden részletet meg akarunk figyelni. Ahogy védekező állást vesz fel, ahogy dobbant, az mind a Muay Thai védjegye.
A produkció arra is különös gondot fordított, hogy megfelelő ellenfeleket találjanak Tingnek. Az egyik legemlékezetesebb a torzonborz nyugati vadember, Big Bear.
- Big Bear egyáltalán nem tiszteli a thai bokszot - mondja Prachya a szereplőről. - Ki akar hívni minden thai bokszolót, és látjuk, amint szexuálisan zaklat egy thai pincérnőt. Hősünknek meg kell védenie a thai emberek büszkeségét. Azt a mozgássort, amelyet ebben a jelenetben alkalmaz, "Bata Loop Pak"-nak hívják, és azt jelenti, hogy a láb megérinti az arcot. A thai kultúrában komoly sértést jelent, ha valakit lábbal illetnek, így ezt volt a tökéletes gesztus egy ilyen faragatlan fickóval szemben.
A film elején van egy nagyszerű jelenet, amikor a gengszterek Tony és George nyomába erednek a piacon. - Megpróbáltuk megteremteni a lehető legtermészetesebb környezetet - mondja Prachya. - Azt akartuk, hogy tökéletesen tükröződjön belőle, hogyan élnek ezek az emberek az utcán. Ez sokat hozzáadott a jelenet hangulatához.
A rosszfiúk nagyon hasonlítanak azokhoz, akik a thai filmekben szoktak szerepelni, de ahogy szerepelnek, az eltér a többi mozitól. Könnyedebben közelítjük meg ezt a témát, itt nem élet-halál kérdéséről van szó. Remélem, a nézők szórakoztatónak fogják találni.
A közönség számára emlékezetes lehet egy elhagyott benzinkútnál zajló jelenet is. Ting maga is lángra lobban, mielőtt lerúgná ellenfelét.
- Én szó szerint megégtem abban a jelenetben - emlékezik vissza Tony. - Tényleg koncentrálnom kellett, mivel amikor a nadrágom meggyulladt, a lángok gyorsan terjedtek felfelé, megpörkölődött a szemöldököm, a szempillám és az orrom is. Ráadásul jó párszor meg kellett ismételnünk a jelenetet, amíg tökéletes nem lett.
Amíg Tony és a kaszkadőrök kidolgozták a mozdulatokat, Prachya a jelenet egészére összpontosított. - Nagyon fontos, hogy az akciójelenetek pontosan egymáshoz illeszkedjenek - nyilatkozta a rendező. - Először meggyullad Tony nadrágja, aztán rúgásra emeli a lábát, majd eloltja a tüzet, megpördül, és megrúgja a másik fickót. Eközben a második támadó fojtogatni kezdi, ez jó átmenetet biztosít a következő mozgássorhoz.
A Seng kaszkadőrcsapat koordinálta a nagyszerű "tuk-tuk" üldözési jelenetet, amelyben feltűnnek a híres háromkerekű bangkoki taxik is. Ez a csoport a járművekkel történő mutatványokra specializálta magát, korábban már hollywoodi produkciókban is dolgoztak, beleértve azt a két James Bond-filmet, amelyek egy része Thaiföldön játszódott. A "tuk-tuk" a hagyományos közlekedési eszköz Thaiföldön - mesélte a rendező -, nem akartuk tönkretenni az imázsát. Más filmekben a tuk-tuk első kereke szokott felemelkedni, de a miénkben a hátsó az, amely elválik a talajtól. Ez nagy kihívást jelentett, mivel távirányítással nem lehetett megoldani a gyorsítást. Végül minden jelenetben, még az ütközéseknél is valamelyik kaszkadőrünk ült a tuk-tuk volánja mögött.
Harmadik menet: Improvizáció
A próbafelvétele során Prachya rendező válogatott csapatot állított össze, amelyben egyaránt akadtak veteránok és kezdők is. A népszerű tévékomikus, Petchthai Wongkamlao kapta George szerepét, az utcai szélhámosét, aki végül visszaszerzi a becsületét. - A karakterem olyasvalaki, aki elfelejtette honnan indult - nyilatkozta a színész. - Mindenkit kihasznál a környezetében.
Prachya emlékezete szerint nagyon meglepődött, milyen sokoldalú Petchthai karaktere.
- Mindannyian tudtuk, hogy ő Thaiföld első számú komikusa - mondta -, de amikor találkoztunk, rájöttem, hogy milyen színes egyéniség, és megpróbáltam valódi énjéből is valamit beleépíteni a forgatókönyvbe.
Petchthai, aki a Bodyguard-dal debütált rendezőként, az Ong Bak egyik kulcsjelenetében, az utcai üldözésben is több ötletet használt fel saját elképzeléséből.
- Eredetileg George csak a másik irányba rohant volna - emlékezett vissza Prachya -, de Petchthai azt javasolta, hogy eredjen Tony után. Az ötlete nyomán sokkal mulatságosabbá vált a karaktere.
A karakterek
Ting
Ting (Tony Jaa) az árva fiú, akit egy jószívű szerzetes, Pra Kru nevelt fel a Nong Pradu templomban. Megtanította a Muay Thai ősi művészetére, de megfogadtatta vele, hogy képességét sosem használja arra, hogy ártson másoknak. Par Ku tanítása eredményeként Ting úgy dönt, hogy jó úton fog járni. Az Ong Bak Buddha-szobor elrablása olyan útra tereli Tinget, amelyen végsőkig próbára kell tennie fizikai és spirituális képességeit...
George ("Dirty Balls")
George (Petchthai Wongkamlao) ugyanabból a faluból származik, mint Ting. A helyi falufőnök fiaként Bangkokba küldik, hogy tanuljon, és újonnan szerzett tudását ossza meg a falusiakkal. George azonban ehelyett szélhámosságra adja a fejét, szőkére festett hajjal százféle trükkel szedi el áldozatai pénzét. Amikor Ting megérkezik a nagyvárosba, George újra felfedezi a gyökereit, és csatlakozik hozzá, hogy együtt kutassák fel az Ong Bakot.
Muay Lek
Muay Lek (Pumwaree Yodkamol) a dörzsölt tizenéves lány, a bangkoki utcákon él. Különböző pénzszerzési trükköket ismer, és végül George védőszárnyai alá kerül. Jószívűségét bizonyítja, hogy a megszerzett pénzzel nővérét, Ngeket támogatja. Csakúgy, mint George miután a nemes Tinggel találkozott, ő is a jó útra kíván térni.
Ngek
Ngek (Rungrawee Borrijindakul) is Muay, Lek nővére, aki anyjuk halála után vállalta, hogy felneveli húgát. Bár nagyon szereti Muay Leket, barátja, Don rossz hatással van rá, így belekeveredik a bangkoki éjszakai életbe.
Peng
Peng (Chetwut Wacharakun) bangkoki punk utcagyerek, szűk pólót és RayBan napszemüveget visel. A ravasz George rendszeresen átveri, ezért bosszút forral ellene.
Don
Tinghez és George-hoz hasonlóan Don (Wannakit Siriput) szintén Nong Pra-duban született. Ő is tökéletesen elszakadt a gyökereitől, mivel elcsábították a nagyváros fényei. A tisztesség szikrája sem maradt meg benne, még barátnőjét, Ngeket is drogfutárnak használja.
Khom Tuan
Rokkantsága ellenére Khom Tuan gengszterfőnök (Sukhaaw Phongwilai) vaskézzel uralkodik Bangkok utcáin. Bár tolószékhez van kötve, és csupán egy speciális elektronikus szerkezeten keresztül képes beszélni, ő Thaiföld kegyetlen maffiafőnökeinek egyike. Ő a felelős az Ong Bak elrablásáért, és minden menetben cserbenhagyja a félelmet nem ismerő Tinget.
A főszereplő:
Tony Jaa (Ting)
Tony Jaa már gyerekkora óta rajongott a harcművészetekért és az ilyen jellegű filmekért. Surin tartományban, Panom Yee-rumban született, kb. 200 kilométerre Bangkoktól. Az iskola befejezése után közölte családjával, hogy bokszolókarrierre vágyik. Minden erejével az edzésre összpontosított, korán kelt, néhány órát tréningezett, majd délutántól estig folytatta az edzést. Tonyra először a hongkongi akciósztár, Jackie Chan gyakorolt nagy hatást.
15 éves volt, amikor megnézte a Born To Fight című thai akciófilmet, amelynek Phanna Rithikrai volt a rendezője és a főszereplője. A tanítvány készen állt, és Phanna személyében a tanár is épp időben bukkant fel. Phanna, a veterán thai akciófilmes szárnyai alá vette Tonyt, megtanította neki a kung-fu és a kaszkadőrmunka alapelemeit. Tony jártasságot szerzett a taekwondo-ban, a kardforgatásban és a tornában. Olyan tehetségesnek bizonyult, hogy Észak-Thaiföldön és Kínában is bemutatókat tartott.
A következő években Tony a thai filmiparban kamatoztatta tehetségét, játszott vízhordó fiút, szakácsot vagy csak statisztált. Az első igazi áttörést a Mortal Kombat című hollywoodi akciófilm jelentette, amikor Robin Shou kaszkadőre volt. Az In See Dang című thai tévésorozatban a széria sztárját, James Ruengsak Loichusakot helyettesítette az akciójelenetekben.
Tony végül szülőföldje sportjával is kiegészítette repertoárját, négy évvel ezelőtt kezdett Muang Thait tanulni az Ong Bak-beli szerepe kedvéért, amelyben a küzdőjelenetek koreográfiája is az ő nevéhez fűződik. A film nagy siker lett, és Tonyt Thaiföld akciósztárjai közé repítette.
Jelenleg a Tom Yum Goong című új filmjét forgatja.
A rendező:
Prachya Pinkaew
Az 1962. szeptember 2-án született Prachya a Nakornratsima egyetemen építészetből szerzett diplomát. 1990-ben kezdte filmes pályafutását, a Pack Shot Entertainment-nél művészeti rendezőként, majd rendezőként dolgozott. 1992-ben videoklipeket kezdett készíteni, amelyekért többször is elnyerte a thaiföldi Golden Television-díjat.
1992-ben Prachya lehetőséget kapott, hogy megrendezze első játékfilmjét, a The Magic Shoes-t, amelyet 1994-ben a Romantic Blues követett.
Prachya már 1999-ben megkezdte az Ong Bak előkészületeit, amelyben a rendezőként és a producerként is dolgozott. A filmet a bangkoki nemzetközi filmfesztivál záró filmjének választották. Hivatalos nemzetközi premierjét a torontói filmfesztivál Midnight Madness (Éjszakai őrület) című szekciójában tartották.
Az Ong Bak a legnagyobb bevételt hozó thaiföldi film volt, Prachya az üzletileg legsikeresebb thai rendezők élére került. Jelenleg negyedik filmje, a 2005-ben bemutatásra kerülő Tom Yum Goong előkészítő munkáival foglalatoskodik.
Prachyának nemrég ajánlották fel Thai Film Association igazgatói tisztségét.