https://www.high-endrolex.com/26 Karate az oktatásban - Interjú Dr. Palkovics Lászlóval - Fight Online

Karate az oktatásban - Interjú Dr. Palkovics Lászlóval
2016. November 14. 21:11

Karate az oktatásban - Interjú Dr. Palkovics Lászlóval
A Békéscsabán megrendezett, Sensei Sáfár László IX.DAN vezette shotokan karate szemináriumon ott izzadt, ütött, rúgott fekete öves mesterként Dr.Palkovics László , az oktatásügyekért felelős államtitkár, fiával és több, mint ötven társával. Az edzés végén készült beszélgetés - érthető módon- a karatéról szólt, illetve ennek fontos, oktatáspolitikai összetevőiről:

          - Palkovics László mester azzal az örömteli hírrel jött, hogy sikerült a karate tantervet beilleszteni  az oktatásba, a testnevelés tantárgyba.

          - Így van, ahogy a testnevelés órakereten belül sok mindent lehet gyakorolni, vannak speciális kerettantervek;  van kerettanterve a szivacskézilabdának, kosárlabdának…Úgy gondoltuk, hogy Magyarországon sokan művelnek valamilyen küzdősportot, például, ha csak a Magyar Karate Szövetség létszámát tekintjük, ami 50-80 ezer között mozog, amiben a nagyon komolyan képzett edzők nagy száma is benne foglaltatik, ha ez ennyire népszerű, akkor nézzük meg, hogy az iskolákban meg lehet e jeleníteni egy kerettanterv segítségével. Így Csákvári László Sensei kidolgozta az egyetemen a kerettantervet, a Magyar Karate Szövetség benyújtotta a minisztériumhoz, és a Miniszter Úr valószínűleg engedélyezni fogja. Bízom benne, hogy jövő szeptembertől a karate meg fog jelenni hivatalosan, kerettanterv keretében tanítható tantárgy.
- Lesz e elegendő szakember arra, hogy ezt oktassák? Egyik dolog, hogy ezt a gyerekeknek átadja, a másik, hogy a karaténak van egy szellemisége.
- A kérdés jogos. Ha megnézzük a testnevelő tanárok  „korfáját”, azzal az alapproblémával szembesülünk, hogy idősödik a pedagógus generáció, s benne a testnevelő tanári gárda, s azzal, hogy megjelent a mindennapos testnevelés, több év óta próbáljuk növelni a képzendő testnevelés tanárok számát. Mocsai Rektor Úrral szeretnénk egy olyan rendszert megjeleníteni, hogy a testnevelő tanár mellett sportoktatói vagy edzői képesítéssel rendelkezők meg tudjanak jelenni, mint az oktatást segítők. Ilyen értelemben a karate szerencsés helyzetben van, hiszen nagyon sok karate klub található az országban, s ahhoz, hogy edzéseket, klubot vezessen, feltétele, hogy legyen sportoktatói vagy edzői fokozata. Ha így a testnevelő tanárral együtt, ezt kiegészítve jelenik meg az iskolában, akkor lesz elegendő oktató!
- A karatét ismerve azért speciális ruházat – karategi- szükséges, eszközökkel. Lesz e erre „pénz, paripa, fegyver”? Tud e benne az oktatási kormányzat segíteni?
- A karate ruhának van egy bizonyos misztikuma, ez a karatésok egyenruhája, az övvel, amelyek az övfokozatokat mérik, ez a karate velejárója, egy ősi japán dolog, amelynek itt különösebb jelentősége nincs. Ha sportként, a karaténak a testnevelési értéke  oldaláról nézzük, akkor a ruhától függetlenül ugyanolyan értéket képvisel, mintha egy edzést tartanánk. Van a karaténak eszközigénye, de távolról sem olyan drága, hiszen egy gyereknek egy négyzetméternyi hely kell körülbelül, nem kell hozzá tatami, nem kell hozzá bonyolult eszköz, amit ütni kell. Ez is a szép benne, hogy egy póló kell, egy melegítő nadrág, mezítláb is lehet űzni. Természetesen törekszünk majd arra, ahogy a cselgáncs szövetség, úgy a karate szövetség is indítson olyan programokat, ahol adományoznak esetleg ütőpajzsot, seiken (kéz) védőt, ha egy kicsit magasabb szintre kerülnek a tanulók, de a karate pont nem arról szól, hogy verekedjünk, hanem arról, hogy tanuljuk meg a saját testünket mozgatni,meg legyen a megfelelő fegyelmünk, a kontroll.
- A karatéban számos irányzat létezik, ez a tanterv melyik irányzatra épít.
- A különböző karate irányzatok azért általában egy tőről származnak, bár sok irányba váltak szét. Ezek azonban nem lényegi eltérések, nem az a fontos, milyen irányzatot tanítunk, hanem a tradicionális karate mozdulatait, összefüggéseit mondjuk el. Az a lényeg, hogy egy olyan mozgásformát tanuljanak, aminek a testnevelés értéke magas és nagy önfegyelmet fejlesszen.
- Szerintem Palkovics László Mesternél kevesebb elfoglaltabb, időhiányos harcművészt látunk. Hogyan tudja összeegyeztetni az ilyen táborokba eljutást, a heti edzéseket a mindennapok taposómalmával?Ez komoly problémát jelent sok embernek…
- Nekem is komoly probléma ennek az összeegyeztetetése. Az A.J.K.A. budapesti klubjában edzem. A karatésok nagy része normális életet él, este hatra befejezi a munkát,  és megy a délután, kora este kezdődő edzésekre. Az államtitkárok nem tartoznak ebbe a kategóriába, így azt a megoldást választottuk a fiammal, hogy hajnali 4.30 és 6.óra közt béreltünk heti két alkalommal egy tornatermet, és Csákvári László Sensei-el edzünk másfél órát. 6-ra befejezzük és így 7-re beérek a minisztériumba. Amúgy más napokon 6-ra járok.
- A millió gond, ügy mellett hogyan tud csak az edzésre koncentrálni, kikapcsolni?
- Szerencsés alkat vagyok. Gondjaim nincsenek, az annak van, aki nem tud valamit megoldani. Itt ügyek vannak, abból viszont sok van. Ezeket szépen, sorrendben oldjuk meg. Az edzésen viszont nem lehet ezzel foglalkozni, azzal kell törődni, ha jön valaki, üt, azt ki tudjam védeni. Vagyis a másik világot ki lehet zárni!Muszáj arra figyelni, amit a Sensei mond.
-
-
-


 
Harcművészetekben támogatónk a profight.hu

Gregor László



https://www.high-endrolex.com/26