Gondolkozzunk magunkon!
2014. november 05. 20:12

Gondolkozzunk magunkon!
Az edzés jótékony hozadéka mindenképpen érezteti magát az élet egyéb területein is. Aki edz, mégpedig komolyan, attól nem áll távol a fegyelem, következetesség, lemondás, akaraterő, céltudatosság sem. Megannyi lelki tulajdonság, melyek különösen fontosak. Erények. A testmozgás tanít. Tanulási folyamat, végső soron önismeret. Keménnyé tesz. Fejben is. Megtanít célra tartani. Megtanít arra, hogy ha egy célt tűzöl magad elé, a cél felé pedig megfelelő lépéseket teszel, a megfelelő tempóban, akkor annak eredménye is lesz.„Aki óhajt, de nem cselekszik: dögvészt áraszt.” Készíts tervet és hajtsd végre! Egyszerű.

Gondolkodjunk, gondoljuk át az életünket! Helyezzük el benne a mozgást! Kik vagyunk mi? Mit teszünk? Honnan jöttünk és hová tartunk? Tegyük fel a kérdéseket magunknak és válaszoljuk is meg azokat. Az alábbi vázlat ehhez nyújt segítséget. Az általam nagyon kedvelt Dan John-hoz köthető, az ő írásaiból csipegettem össze. Ebben a koordinátarendszerben bárki megtalálja a helyét. Segítség, a gondolkodás mankója.
Tehát négy fő terület van, amelyben gondolkodhatunk. Ha visszatekintünk olyan időszakokra, melyben boldognak, elégedettnek éreztük magunkat, e négy terület egyensúlyban volt. Az egyensúly nagyon fontos, hiszen minden túlzás megbosszulja magát előbb vagy utóbb. E négy aspektus a munka, a pihenés, a játék és az ima. Ezeket Maria nővérnek köszönheti az edző. Nem meglepő módon mi az edzés tekintetében elemezzük őket, de érdemes elgondolkodni, hogy más téren is megáll-e a modell… Hogy ne legyen ennyire egyszerű, és teljes legyen a mátrix, bonyolítsuk három fogalommal. Ezek az egészség, a teljesítmény és az élettartam.


Munka
A teljesítménykényszer és szabad verseny világában ezt nagyon könnyű túlzásba vinni. Ha eltúlozzuk, hamar kiégünk. Nagyon könnyű lesérülni és kiégni, a túledzés is könnyen kopogtathat nálunk. Néha kell egy lépést tennünk hátrafelé is. Bár ez inkább keveseket érint, ahogy látom, ha körbenézek.
Egészség: Mennyire szolgálja edzésmunkánk az egészséget? Hajszoljuk magunkat? Képességeinken felül kívánunk teljesíteni? A gyakorlatokat biztonságosan, szép formában, sérülésmentesen hajtjuk végre? Táplálkozásunk kiegyensúlyozott? Elég gyakran mosunk fogat? Elég folyadékot iszunk?
Teljesítmény (és fitnesz): Fitneszcélok. A terv megvalósítása megfelelően hatékony edzésprogram által. Mik a céljaid? Mit teszel értük? Mindent akarsz és lehetőleg azonnal? Rövid vagy hosszútávon gondolkodsz (erre a legjobb válasz az is…)? Minden évben erősebb vagy, mint előtte? Kellő ütemben fejlődsz?
Élettartam (hosszú élet): Egyensúly. A brutális, önsanyargatásig fokozott edzés helyett könnyen csempészhetünk egy kis mozgást az életünkbe, ami hosszútávon megtérül. Erős, egészséges, mozgásra képes és szexuálisan aktív 65 évesek akarunk lenni, ugye? Lehet napi fél-egyórányi sétákat tenni, de a bicikli is előkerülhet.


Pihenés
A sok pihenés káros lehet. Gyakran csak abból áll az élet, mégis fáradtak vagyunk. A kevés pihenés se üdvös, kell idő a regenerációhoz. Edzésőrült vagy. Pihensz eleget? Hagysz időt a regenerációra, feltöltődésre? Hetente négyszer két órát edzel, melyből másfél órát tesz ki a bemelegítés, korrekció és a levezetés és nyújtás. Edzel te rendesen?
Egészség: A pihenéshez a zavartalanság is fontos. Manapság túl sok az izgatás, ami ömlik felénk a TV-ből, az internetről vagy az új TV-ből, ami nem más, mint a Facebook. Nem támogatják a nyugodt alvást. Nem pihentetnek.
Teljesítmény: Már az is üdítő lehet, ha bevezetjük a sziesztákat, hiszen ettől egyből újraindul a szoftverünk. A napi robot során, ami a legtöbbünknél az egész napos ülésben merül ki, fel szoktunk állni, mozogni egy kicsit? Vannak technikáink a stresszkezelésre, koncentrációjavításra?
Élettartam: A mai rohanó világban elengedhetetlen némi lelki nyugalom. Szoktunk még könyveket olvasni? Tudunk csak a zenére figyelni egy órácskára? Használunk meditációs technikákat, légző gyakorlatokat? Mikor olvastunk utoljára könyvet?

Játék
Ez az, amit a legtöbben elfelejtettünk. Nagyon komolyak vagyunk, de hát zajlik az élet… Ami mellesleg nem játék és a legkevésbé sem habos torta. Pedig játszva minden sokkal könnyebb. Talán visszacsempészhetnénk belőle egy kicsit az életünkbe.
Egészség: Vidám vagy komor embernek tartanak bennünket? Szoktál önfeledten nevetni? A nevetés gyógyít. Szoktál mosolyogni? A mosoly lelkiállapot. Mi több, a mosoly ajándék. Ahogy múlnak az évek, jó, ha kifejlesztünk egy minden körülményektől független, sugárzó, belső derűt. Dolgozzunk rajta!
Teljesítmény: Mennyire szigorú az edzésed? Jut benne hely, mozgástér a játékos elemeknek, a játszva tanulásnak? Szoktál kísérletezni? Játszol csapatjátékokat? Mikor feledkeztél utoljára bele az edzésbe? Jó kezdet lehet az állatmozgások kipróbálása.
Élettartam: Az aktív kikapcsolódás témája. Szoktál kimozdulni? Az idő a legbecsesebb, mert abból van a legkevesebb. A számodra kimért időből mennyit áldozol és kikre? Azokra, akik igazán fontosak, mennyi időt szánsz? Szoktál szórakozni? Hetente hány órát, hogyan és kikkel?

Ima
Ima alatt nem az ájtatosságra gondolunk, bár Dan John vallásos szerző. Nem csak arra. Ez a feltöltődésről szól. Mindenkinek szüksége van némi egyedüllétre, hogy rendezhesse magában a dolgokat. Van, aki önmaga mestere és egyedül szeret edzeni. Ám ezt az időt is megoszthatjuk, ez pedig nagyot dobhat edzéseinken.
Egészség: Naponta hány percet szánsz csak magadra? Lefekvés előtt át szoktad gondolni a napodat? Van rendszeres lelkiismeretvizsgálat? Ébredés után átgondolod a küszöbön álló nap fontos feladatait?
Teljesítmény: Vannak olyan edzéscélok, olyan gyakorlatok, melyeket el akarsz sajátítani? Elegendő időt és energiát fektetsz abba, hogy csiszolj a technikádon? Újra és újra, alázattal. Azért, hogy ne csak tornázz, hanem a mozdulatok mestere is légy. A gyakorlattanulás is lelkigyakorlat. Koncentrálj!
Élettartam: Vedd észre a szépet! Lehet az egy táj, vízesés, séta a tavaszi erdőben, egy virág. Hallgatsz zenét? Mi jut eszedbe, ha azt mondom, szép? Mi a kedvenc versed? Az olvasás feladat vagy kikapcsolódás? Mi okoz örömet? Találd meg! Van hobbid, ami igazán kikapcsol? Utoljára mikor hoztál létre valamit? Alkoss!

Nos, valóban. Az egyes fogalmak összemosódnak. Értelmük attól függ, hogy kinek milyen az élete, mit mutat a tapasztalata, milyen szinten áll a sportban. Messzemenően egyéni. Ez azonban nem is baj. Nem árt ezeken elgondolkodnunk. Magunkon. Az időbeosztás mindannyiunk nagy feladata. A kiegyensúlyozottság pedig nemes cél, mely felé állandóan közelíthetünk, még ha nem  is érhetjük el teljesen. Talán a legfontosabb dilemma, hogy milyen célt szolgál sporttevékenységünk. Az egészség felé vezet vagy a teljesítmény oltárán áldozzuk fel egészségünket? Sporttevékenységünk mennyiben támogatja a hosszú életet?

Számomra nagyon megvilágító volt a fenti modell, ezért szerettem volna megosztani veletek mindazt, ami eszembe jutott róla. "Az a leg-meggondolkodtatóbb, hogy nem gondolkodunk."Használjátok egészséggel!


Galba Zsolt